Al 1 miljard “nieuwe doorslijpschijven”

Persmededelingen - 16.09.2021

Al 1 miljard “nieuwe doorslijpschijven”

Eind negentiger jaren werden de 1,0 mm dunne doorslijpschijven bij hun première kritisch bekeken. Vandaag de dag zijn ze niet meer weg te denken uit de werkplaatsen over de gehele wereld en hebben zij de rentabiliteit daar duurzaam verbeterd.

Hoeveel de dunne doorslijpschijven het tempo in de industrie hebben bepaald, blijkt uit het absolute aantal geproduceerde stukken en het steeds stijgende aandeel van deze Top-Seller in het programma, zegt Marco Steinwand, productmanager voor doorslijp- en afbraamschijven bij PFERD-gereedschappen, August Rüggeberg GmbH & Co. KG. ,,Dat merkten we pas echt toen we begin dit jaar onze 1 miljardste dunne schijf verkochten.”

Met deze unieke succesvolle ontwikkeling in het achterhoofd, is het moeilijk te geloven dat ruim 20 jaar geleden, toen de eerste dunne schijven op de markt kwamen, er veel gebruikers, handelaren en ook fabrikanten waren, die deze trend verwierpen. ,,Zij zeiden, dat zulke dunne doorslijpschijven gevaarlijk zouden zijn en mogelijkerwijs niet zouden blijven zitten. En natuurlijk was het in het begin van de ontwikkeling een centrale doelstelling om deze gereedschappen, waarmee doorslijpen plotseling zeer comfortabel en eenvoudig werd, ook zo veilig te maken, dat ieder daarmee kon werken”, voegt Steinwand toe. Niet in de laatste plaats omdat ze erin geslaagd zijn, is het succes van deze schijven tot op de dag van vandaag ongebroken.

“Bij PFERD hebben ze vanaf het begin geprobeerd meerdere voordelen van de dunne doorslijpschijven met elkaar te combineren: We wilden veel sneller snijden, met aanzienlijk minder bramen en comfortabeler dan ooit tevoren, zonder de levensduur van de schijven te verwaarlozen.” Dat was een ontwikkelingsdoel, dat destijds iedereen onder stroom gezet had, aldus de productmanager. ,,Zo’n gereedschap was er toen gewoon niet!” Vanaf die tijd is het zeker dat er doelstellingen, die elkaar tegenspraken, verenigd zouden moeten worden, geeft Steinwand toe. Tijdens de productontwikkeling heeft dat intern tot een “intensieve uitwisseling” met elkaar geleid, zegt hij glimlachend.

De nauwkeurige afstemming met de gebruiker, dat wil zeggen het nauwkeurig onderzoeken van wat de werknemer wil en wat zijn baas wil, heeft vervolgens de ontwikkeling van de dunne doorslijpschijven de juiste weg gewezen. ,,Omdat ze precies deden, wat er van hen verwacht werd: zij veroorzaakten minder trillingen, lawaai en stof, boden geoptimaliseerde handling en daarnaast de geringste kosten per snede. Dat was het “nieuwe doorslijpen”, dat wij mogelijk wilden maken; met zeer weinig krachtinspanning, met de simpelste procescontrole en met maximaal comfort.”

Last but not least kon door de kwaliteit met een factor 20 te vermenigvuldigen volgens Marco ook een belangrijke bijdrage worden geleverd aan de efficiëntie en de ontwikkeling van productiviteitsreserves. ,,En dat - strikt genomen - miljarden keren.”

PFERD biedt momenteel een van de uitgebreidste programma’s van dunne doorslijpschijven aan. Van 105 tot aan 230 mm diameter en - afhankelijk van de diameter - in diktes van 0,8 tot 1,9 mm als ook verschillende prestatielijnen, elk afhankelijk van de toepassing en behoefte van de arbeider.

Aanmelding PFERD nieuwsbrief

U kunt zich hier kosteloos aanmelden voor onze PFERD nieuwsbrief en vervolgens ontvangt u regelmatig alle nieuws over producten, services en acties uit de wereld van PFERD.