Minder is meer

Persmededelingen - 18.06.2021

Minder is meer

Minder is meer - dat geldt bij de firma Werhand in Neuwied niet persé, want Werhand is breed uitgerust in het belang van de klanten. Werkplaatschef Jörg Hörter is het niettemin gelukt, met minder meer te doen, omdat hij het aantal van de in gebruik zijnde gereedschappen van grof slijpen tot aan het polijsten flink heeft gereduceerd en daarmee tijd en geld bespaart.

Wie naar Werhand in Neuwied komt, kan er zeker van zijn, dat zijn technische wens vervuld kan worden. De firma biedt een breed productenaanbod, dat dakdekkers en loodgieterswerk, sanitair- en badkamers, elektrische, verwarmingsen beregeningsinstallaties, producten en prestaties in het kader van de alternatieve energie en klassieke metaalbouw- en bankwerkerswerkzaamheden omvat. De firmaslogan “Wij zijn er voor onze klanten - misschien meer dan elders gebruikelijk” belooft ogenschijnlijk niet te veel.

In het jaar 1939 opgericht wordt de firma momenteel door de derde generatie als familiebedrijf geleid. 110 medewerkers, waarvan een ingenieur, 13 meesterkrachten, twee technici en 20 personen in opleiding, zijn verantwoordelijk voor de vakkundige uitvoering van veel van de bij de bouw betrokken beroepen.

Een breed klantenbestand bewijst de tevredenheid over het bedrijf uit Rheinland-Pfalz, dat enerzijds op het brede scala aan diensten, maar eigenlijk op het consequente streven naar kostenbesparing en efficiency vertrouwt.

“Hier wordt ieder van ons uitgedaagd om de best mogelijke oplossing voor de klant te vinden”, bevestigt Jörg Hörter, werkplaatschef van de afdeling metaalbouw van het familiebedrijf. Tot het belangrijkste aanbod in zijn afdeling behoort de productie van leuningen, trappen en balkons en veel wat de andere afdelingen in huis voor de bouwplaatsen nodig hebben. “Onze kracht is daarbij de individualisering”, zegt Hörter, en wijst er op, dat alles individueel klantgericht geproduceerd wordt, graag ook in aantal “1”. “Daar zijn wij echt flexibel”.

De klanten zijn naast particuliere bouwers vaak andere ambachtelijke en industriële bedrijven, maar ook gemeenten. Daarbij worden naast aluminium vooral staal- en edelstaal gebruikt.

De voor- en nabewerking van de lasnaad als ook de oppervlaktebewerking van grof slijpen tot aan het hoogglans polijsten zijn de belangrijkste punten in de processen in zijn werkplaats. “Wij slijpen zeer veel en hier hebben wij ongeveer vijf jaar geleden alles opnieuw ingericht. Wij hebben eenvoudig te veel verschillende gereedschappen gebruikt. Dat maakte het gebruik, maar ook de inkoop en opslag, complex en tijdrovend”. Samen met de regionale PFERD-adviseur heeft men deze processen veranderd, van het gebruik van afbraam- en doorslijpschijven naar het COMBICLICK-systeem van PFERD.

“Indertijd begonnen wij bij de bewerking meestal met de afbraamschijf. Dan hebben wij de afbraamschijf van de haakse slijpmachine gehaald en hebben een lamellenschijf opgespannen. Daarna haalden wij de lamellenschijf er vanaf en werd een klitschijf opgespannen. Dan volgden twee verdere bewerkingsfases met vliesschijven in verschillende korrelgroftes” bericht Jörg Hörter over hoe een gewoon slijpproces ooit werkte. “Momenteel spannen wij de COMBICLICKsteunschijf op de haakse slijpmachine, nemen eerst de fiberschijf met keramische korrel CO in korrelgrofte 120 en aansluitend - en ook op de COMBICLICK-steunschijf opgespannen - de POLIVLIES vliesschijf. Klaar.”

Zo heeft men niet alleen talrijke gereedschappen kunnen besparen, maar ook tijd, vertelt Hörter. Want iedere gereedschapswisseling heeft tijd gekost: “Zelf wanneer een wissel slechts 20 seconden duurt - in mijn werkplaats werken 15 medewerkers, waarvan acht regelmatig met de haakse slijpmachine werken. De wisseltijden lopen over de dag, de week, de maand en het jaar snel op. Met PFERD hebben wij van deze geweldige productiviteitsreserve gebruik kunnen maken.

Zo gemakkelijk is de wisseling echter niet gegaan, voegt de werkplaatschef, die daarnaast een vakkundige lasser is, toe. “De collega’s waren eerst sceptisch, of bijvoorbeeld een fiberschijf een afbraamschijf zou kunnen vervangen.” Na de eerste testen konden zij zich al snel bij de nieuwe oplossing neerleggen, ook, omdat het werken niet alleen sneller maar ook gemakkelijker gebeurd is. “Wat de collega’s goed bevallen is, was, dat de COMBICLICK-gereedschappen duidelijk minder trilden dan de afbraamschijven. Dat hebben vele als zeer aangenaam ondervonden”, herinnert Jörg Hörter zich. “En dat de schijven niet zo stoffen bij het slijpen en ze niet steeds zo vuil werden”.

Maar ook praktische voordelen heeft de overstap vergemakkelijkt: “Voor de bevestiging van het slijpmiddel heeft COMBICLICK geen centrale opspanmoer, maar een terugliggend snelspansysteem. Dat maakt zeer vlak werken mogelijk, zodat ik geen strepen, krassen of deuken in het werkstuk slijp”. Aanvullend werkt COMBICLICK zeer koel, wat voorkeur voorkomt en ook het slijpgereedschap tegen oververhitting beschermt, aldus Hörter. Daardoor leeft het gereedschap ook langer.

“Wanneer iemand mij vraagt, waarvoor de COMBICLICK-gereedschappen geschikt zijn, zeg ik altijd ‘voor alles’, want het systeem dekt alle werkzaamheden van grof slijpen tot aan het hoogglanspolijsten af. Dat alles bij elkaar, en het feit, dat de slijpschijven werkelijk goed aan de slag gaan, sparen wij materiaal, bewerkingsfases en tijd. En dat bij een zeer goede bewerkingskwaliteit. Minder is hier werkelijk meer!”

Aanmelding PFERD nieuwsbrief

U kunt zich hier kosteloos aanmelden voor onze PFERD nieuwsbrief en vervolgens ontvangt u regelmatig alle nieuws over producten, services en acties uit de wereld van PFERD.